lørdag den 15. juni 2013

Nanook

Der er ingen hjemme til at hjælpe med at tage billeder, så det bliver den kropsløse version denne gang. Jeg blev lettere irritabel på Andreas' islandske sweater og tyede derfor til nødløsningen forrige lørdag: Et nyt projekt på pindene! 
Nanook tog præcis 11 dage alt imens jeg fik mojo'et til den islandske sweater tilbage (den er nu igen taget op af strikekurven med et spinkelt håb om at kunne få den færdig inden sommerferien).
Mønster: 'Nanook' af Heidi Kirrmaier, str. M1 uden ændringer andet end at jeg har taget ind på hver 8. pind i stedet for hver 6. pind på forstykkerne - mest fordi min strikkefasthed som regel er en anelse for lille i højden. Som nævnt før er jeg meget begejstret for Heidi Kirrmaiers design og hendes opskrifter er udførlige og nemme at gå til. Anbefales! Denne gang lærte jeg i øvrigt en ny type udtagninger: 'left lifted increases' og 'right lifted increases'  jeg kender ikke det danske udtryk (anyone??), men udtagningerne er virkelig fine til når der tages jævnt ud over hele ryggen gentagne gange som på dette mønster.
Garn: 390 gram blackhill højlandsgarn i farven 'rullesten' (tror jeg nok) - faktisk første gang jeg strikker med garnet som blev indkøbt i forbindelse med en strikkeklubstur til Gug og Saltum Uldfestival. Jeg var lidt overrasket over hvor meget spindeolie der var i garnet da jeg skyllede trøjen op - måtte skylle efter 3-4 gange før vandet var klart igen - men det var fint at strikke med og garnet blomstrede fint op efter vask.
Jeg havde 4 nøgler af 100 gram og brugte faktisk rub og stub. Oprindeligt var det min plan at jeg ville strikke kroppen længere end opskriften siger, men der var kun til et par cm ekstra. Måtte undervejs på kroppen også liiiige strikke ærmerne færdige først for at være sikker på at have nok til ærmerne og samtidig få fuld udnyttelse af garnet til så meget længde som muligt. 
Pinde: 4,5 mm.
Hot? Den sidder rigtig fint - jeg vil nok fortrinsvist bruge den lukket med en sjalsnål til at lukke den med. Jeg har en ide om at det ville være fint med en rød bluse under og et par røde converse (og et par jeans!), men jeg er ikke helt sikker på om det ikke bare er min undskyldning for at købe nye røde sko??

2 kommentarer:

Birgitte sagde ...

Den ser virkelig fin ud! Og jeg synes en hvilken som helst undskyldning for nye røde sko kan bruges :)

Fuglemamma sagde ...

Så flott den ble! Jeg synes din versjon er finere enn de fleste av de jeg har sett i Ravelry. Klart du trenger nye røde sko til den!