søndag den 23. marts 2014

Høstjakke!

Meget passende på en dag hvor vi har været en tur rundt i haven og set at tulipanerne har knopper, nogle af hyacinterne er sprunget ud og salaten i drivhuset er kommet op. Foråret er på vej! Men jeg har fået mig en høstjakke...
 Sådan set i bakspejlet ville jeg måske have ønsket at jeg havde strikket lange ærmer og måske gjort den en anelse længere. Men jeg havde kun 300 gram af højlandsgarnet og det er praktisk talt udnyttet til sidste meter. Og da jeg er tosset nok til at have en lille intern konkurrence med mig selv om hvor længe jeg kan vente med at købe garn i 2014 ville jeg ikke bestille det ekstra nøgle der skulle til. I må gerne sige at det er temmelig fjollet... 
 Fakta er:
Mønster: Høstjakke fra Pickles. Min strikkefasthed var 15½ maske/10 cm, så ved at følge str. XS (den gratis version) har jeg fået en str. M, der ikke er over-sized. Præcist som jeg ønskede. Ærmerne er trekvart-lange og er afsluttet med en rillekant, hvilket er den eneste ændring jeg har lavet. (men jeg kan som sagt godt lide Birgittes ærmer).
Garn: To tråde højlandsuld (3 nøgler) og en tråd Blackhill alpaca (knap 2 nøgler) i farven amarone, 409 gram ialt.
Pinde: 6 mm. Det går hurtigt på de store pinde og trøjen har da også taget mindre end 14 dage, men det bliver aldrig min 'go-to' størrelse. Giv mig hellere end str. 3½ mm!!
Hot? Altså jeg fik opfyldt mit behov for et hurtigt stort og nemt projekt! Den passer, farven er fin, så jeg skal bare lige have det med ærmerne til at fungere.

Om lidt må jeg hellere finde garn til endnu et par håndledsvarmere i sort som min gigt-ramte mor har efterspurgt. Hun bruger rent faktisk de blå meget, men de er en anelse for korte og så kunne hun godt tænke dig et par sorte. Det er da et overkommeligt projekt. Og så skal jeg yde mit til forskningen og have svaret på mit skema fra 'Bedre sundhed for mor og barn'-projektet. Det er lidt sjovt at børnene nu er blevet så store at de også får et.
Ellers er her meget fredeligt. Johannes sover, Kristine spiller håndboldkamp og manden og Andreas er cyklet op i hallen for at heppe. Kaffekoppen er indenfor rækkevidde ligesom computeren, sofaen, et tæppe, hjemmebagte cokkies fra i går...aaahhhh.....

1 kommentar:

Birgitte sagde ...

Jeg synes ikke du er fjollet (jeg laver også den slags aftaler med mig selv :P), men til gengæld synes jeg din Høstjakke er virkelig pæn! :)