fredag den 29. maj 2015

Regnbue-sweater

Det regnede da jeg syntes Andreas skulle fotograferes i sin nye Regnbuesweater. Det var han ikke helt tilfreds med! Han kunne ikke helt forstå behovet for at det skulle være lige netop nu:-) 
 Jeg har aldrig strikket med Kauni-garnet før, så da jeg på Saltum Uldfestival spottede et enkelt nøgle EQ kunne jeg ikke stå for det. Se bare her hvilke fine ting der kan strikkes i regnbuefarver. Lige noget for min farveglade Andreas. 
Mønster: Udgangspunktet er Helgas Isagers 'Pigeon', men med en el justeringer, da den begyndte at synes temmelig bred. Jeg havde taget højde for en anden strikkefasthed, så måske modellen bare er lidt stor i det (sidste gang var heller ikke for god). Jeg plejer at tage udgangspunkt i 'Strikk til Nøstebarn's opskrifter til basistrøjer og det vender jeg tilbage til igen næste gang. Men alt i alt er den ok. Jeg landede på en str. 8 år - kun en anelse bredere end beregnet.
Jeg startede med kauni-garnet ved den røde farve - jeg ville ikke have lilla ved halsen - og så ellers fire rækker kauni skiftevis med fire rækker grå (flannel grey) fra Holst garn og kanter i grå. Jeg tror også det ville være blevet fint med kun to rækker Kauni, men det ville have været sværere at få alle farverne med. Som det er nu nåede jeg lige dem alle. For at få lidt ro på trøjen er ærmerne ensfarvet med bare et par enkelt striber nederst.
Kauni er lidt tykkere end Holst garn, men det går fint.
Garn: 82 gram Kauni og 73 gram Holst garn, ialt 151 gram.
Pinde: 2½, 3 og 3½ mm.
Hot? Måske ser han en smule utilfreds ud på billedet, men han har ikke taget trøjen af siden. Tilpas tynd, farverig, blød og stor nok til at den kan passe i hvert fald et års tid.