søndag den 15. februar 2015

Striber til Andreas

På min liste over ting jeg gerne vil/kunne strikke i 2015 står 'vanter i diverse rester af finull og Hanne Falkenberg uld' til drengene. Men en træls kold og sur vinterdag sad jeg og rodede i garnresterne bare for at få humøret et par grader op. Og kom i tanker om at jeg kunne låne ideen fra en af strikkeklubbens medlemmer med en stribet drengetrøje i diverse rester med en ensfarvet følgetråd hele vejen igennem. Som sagt så gjort. Dagen blev straks bedre også selvom der ikke er flere rester til vanter til drengene:-)
Mønster: 'Raglangenser' fra Strikk til nøstebarn. Min strikkefasthed var dog noget større, så jeg har strikket str. 2 år med længder str. 8 år. Og er vel landet på en str. 7-8 år. Indtil videre er der høj hals. Det passede med det sidste garn i farven. Hvis Andres synes det bliver for træls laver jeg en almindelig hals.
Garn: En tråd højlandsuld i 'bly' som følgetråd hele vejen igennem og rester af finull fra denne trøje og rester af Shetlandsuld fra denne trøje (så selvom jeg i sin tid fejlkøbte garn og opskrift til 'Tivoli' af Hanne Falkernberg er det udover Ravello i linket også blevet til Poppy og nu delvist til Andreas striber, så det er da ikke så ringe endda. Den mørkelilla i ribkanterne er helt væk og der er kun ganske få meter tilbage af den sorte og beige). Ialt 248 gram, heraf ganske nøjagtig 1 nøgle højlandsuld (på nær et par metre).
Pinde: 4 og 5 mm.
Den største ulempe ved at strikke striber...
Hot? Den er lidt for stor til Andreas endnu. Faktisk har han slet ikke prøvet den, for jeg har en skummel plan om at den måske bliver en af kalendergaverne til december. Den er lidt tyk og afgjort en udetrøje til de kolde dage, men sådan en skal man jo også have:-)
Et forsøg på at tage et billede af alle tre børn. Teknisk set lykkedes det vel - jeg havde bare tænkt opstillingen lidt anderledes...